Arkistojuttu

Jyväskylän junaturma 2/1998

Veturin iskeytyminen runsaan sadan metrin päähän radasta ylikulkurampin pilariin on varma merkki liian suuresta nopeudesta vaihteessa. Jyväskylän rautatieasema sijaitsee taustalla häämöttävän ylikulkusillan tasolla vasemmalla.

Veturin iskeytyminen runsaan sadan metrin päähän radasta ylikulkurampin pilariin on varma merkki liian suuresta nopeudesta vaihteessa. Jyväskylän rautatieasema sijaitsee taustalla häämöttävän ylikulkusillan tasolla vasemmalla.

Yhdeksän matkustajaa ja toinen veturinkuljettajista menehtyi Jyväskylän ratapihalla 6.3. 1998 klo 13.49 sattuneessa rajussa pikajunan kiskoiltasuistumisessa. Turmassa loukkaantui 47 matkustajaa. Heistä 35 oli toimitettu sairaalaan 41 minuuttia sen jälkeen, kun ensimmäinen Jyväskylän pelastuslaitoksen yksikkö oli ehtinyt onnettomuuspaikalle.

”Kyllä pelastustoimien on täytynyt sujua erinomaisesti”, kiittelee tulosta Pelastustiedolle Keski-Suomen keskussairaalan päivystyspoliklinikan osastonhoitaja Maisa Nieminen. Palopäällikkö Markku Mensala ja paloesimies Pertti Hänninen johtivat pelastustoimia.

Onnettomuus sattui, kun pikajuna 105 Turusta Tampereen ja Jyväskylän kautta Pieksämäelle lähestyi Jyväskylän ratapihaa ja asemaa. Juna ajoi aivan liian lujaa vaihteeseen, jonka tarkoitus oli siiltää juna ”suoralta” kakkosraiteelta sivuun kolmosraiteelle. Nopeudeksi on arvioitu lähes 100 kilometriä tunnissa, eli ainakin kaksi kertaa sallittua suurempi vauhti. Ylinopeus vaihteella sinkosi veturin yli sadan metrin päähän ja suisti kaksi ensimmäistä vaunua kyljelleen. Yhdeksän vaunua pysyi pystyssä.

Lataa PDF ja lue koko Pelastustieto 2/1998:n juttu.