Liikenneturvallisuus 28.9.2017
Facebook (18)

Pian onnettomuuteen joutuneet autot soittavat itse hätäkeskukseen

eCall-hätäviestinpalvelun avulla onnettomuuteen joutuneen auton tyyppitiedot ja sijaintipaikka välittyvät tarkasti hätäkeskukseen

eCall-hätäviestinpalvelun avulla onnettomuuteen joutuneen auton tyyppitiedot ja sijaintipaikka välittyvät tarkasti hätäkeskukseen

Ensi vuonna liikenteessä tavataan autoja, jotka soittavat onnettomuuden sattuessa automaattisesti suoraan hätäkeskukseen. Kysymys on koko EU:n laajuisesta henkilö- ja pakettiautojen eCall-hätäviestipalvelusta.

eCall-hätäviestinpalvelun avulla onnettomuuteen joutuneen auton tyyppitiedot ja sijaintipaikka välittyvät tarkasti hätäkeskukseen ja apua pystytään lähettämään mahdollisimman pian. Samalla avautuu myös puheyhteys auton ja hätäkeskuksen välille.

”eCall-palvelun käytön on arvioitu vähentävän Suomessa vuosittaisia liikennekuolemia neljästä viiteen prosenttia, kun apu pääsee aikaisempaa nopeammin paikalle”, kertoo johtava asiantuntija Anna Schirokoff Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.

”Onnettomuustilanteissa eCall lähettää hätäkeskukseen datapaketin, joka sisältää tietoa muun muassa ajoneuvon kulkusuunnasta, sijainnista, ajoneuvotyypistä sekä myös siitä,
onko hälytys tehty manuaalisesti vai automaattisesti. Näiden tietojen avulla pystymme välittämään onnettomuuspaikalle lähimmän ja tarkoituksenmukaisimman avun”, kuvailee Hätäkeskuslaitoksen teknisten palvelujen johtaja Jukka Aaltonen uutta hätäviestipalvelua.

Ensimmäiset eCall-palvelua hyödyntävät autot tulevat liikenteeseen ensi vuonna. Lokakuun alusta kaikilla unionin alueen hätäkeskuksilla tulisi olla valmius ottaa vastaan autojen onnettomuustilanteissa automaattisesti lähettämiä viestejä.

Maaliskuun 2018 jälkeen tyyppihyväksytyt henkilö- ja pakettiautomallit tulee olla varustettuja eCall-palvelulla, ja onkin arvioitu, että ensimmäiset palvelua hyödyntävät autot tulevat liikenteeseen Suomessa ensi vuoden aikana.

Monilla autovalmistajilla on myös omia hätäviestisovelluksia, joita voi edelleen käyttää. Kaikille ilmaisen eCall-palvelun hyöty on sen toimivuus koko EU:n alueella sekä se, että eCall ottaa suoraan yhteyden hätäkeskukseen.

”eCall-järjestelmä onkin erinomainen esimerkki turvallisuutta parantavasta, uutta teknologiaa hyödyntävästä palvelusta”, toteaa Schirokoff.

Lähde ja kuva: Hätäkeskuslaitos