Ensihoito 23.12.2023

Ensihoidon opettajat hoitivat simulaatiokeikan Houtskarin bileissä

Ammattikorkeakoulu Arcadan viimeisen lukukauden opiskelijat pitävät perinteisesti opettajilleen simulaatioharjoitteen. Mielikuvitusta skenaarioista ei tyypillisesti puutu.

Ammattikorkeakoulu Arcadan viimeisen lukukauden opiskelijat pitävät perinteisesti opettajilleen simulaatioharjoitteen. Mielikuvitusta skenaarioista ei tyypillisesti puutu.

Arcadan ammattikorkeakoulun opiskelijat suunnittelevat ja vetävät opettajilleen simulaatioharjoituksen vuosittain. Tänä vuonna ambulanssia tarvittiin bileissä Houtskarissa.

Vanhojen tanssien jatkobileet äityivät kahden ambulanssin tehtäväksi Houtskarissa. Musiikki soi kovaa, discovalot välkkyivät ja pöydät tulvivat juomatölkeistä, kun opettaja-ensihoitajat saapuivat kohteeseen. 
Bileet Arcadan kotisimulaattorissa oli lavastettu huolella. Paikalla oli musiikkia soittava DJ, karaoken laulua ja kitaransoittajakin. Ja totta kai myös ylen antava juhlija. Kun ensihoitajat pääsivät potilaiden luokse, kaikki juhlijat alkoivat laulaa kuorossa Hasse Anderssonin Guld Och Gröna Skogaria.
Kahden yksikön voimin tulleet opettaja-ensihoitajat saivat pian todeta, että syvästi tajuton potilas heräsi itsestään ja iso haava oli selvästi liioiteltu. Näin alkoi tänä vuonna (2023) ammattikorkeakoulu Arcadan opiskelijoiden opettajilleen suunnittelema ja vetämä simulaatioharjoitus. 

Ei tarvetta tai on sittenkin

Ensimmäisellä ambulanssilla houtskarilaisiin bileisiin oli tullut kahden opettajan muodostama yksikkö, toinen ambulanssi oli miehitetty opettajalla ja opiskelijalla. Molemmat yksiköt edustivat täysiverisiä hoitotason yksiköitä. Viiveellä paikalle oli saapumassa vielä poliisipartio, sillä tiedossa oli, että tehtäväkoodin 752B taustalla oli alaikäisiä henkilöitä.
Kun ensihoitajat hankkivat jo poislähtöä, kokoon kuivunut keikka sai yllättävän käänteen. Yksi ensihoitajista sai rintakivun, jolloin opettajille selvisi, miksi toinen yksiköistä oli täydennetty opiskelijalla. Hän esitti ensihoitajaa, joka oli menettänyt vastikään äitinsä ja sai tilanteessa takotsubo-tyyppisen st-nousuinfarktin. 
Juhlapaikka oli tyhjennettävä, jotta potilaan hoito voitiin turvata.

Tekevätkö kuten opettavat

Kun opiskelijat pääsevät suunnittelemaan simulaatioharjoitteen opettajilleen, syntyy helposti kiusaus vetää pikkuisen överiksi.
”Suunnittelimme ensin epätodennäköistä tilannetta, mutta halusimme lopulta tietää, miten opettajat operoisivat tyypillisessä tilanteessa. Tekevätkö myös niin kuin opettavat”, opiskelija Melinda Salminen sanoo.
Samalla opiskelijat ajattelivat hyötyvänsä siitä, kun näkevät, miten sydäninfarktia hoidetaan.
”Halusimme nähdä heidän yhteistyönsä ja sen, miten he pystyvät aloittamaan heti uuden tehtävän.”

Opettajat Mats Stenström, Niko Loimijoki ja Christoffer Ericsson hoitivat erikoisen tehtävän Houtskarissa. Tehtävän jälkeen kolmikko pääsi opiskelijoiden vetämään palautetilaisuuteen.

Yllättävä huomio

Salminen veti opettajille simulaatiosession jälkeen oppimiskeskustelun. Opettajat kuvasivat tilanteen yllättäen myös uhkaavaksi, kun iso väkimaassa poistui nopeasti paikalta. Siinä piti olla tarkkana, lähteekö reppuja heidän matkaansa tai käykö joku poistujista heidän kimppuunsa.
”Tätä näkökulmaa emme suunnitelleet, mutta sen ilmeneminen oli mielenkiintoista”, Salminen sanoo.

Kyseessä on perinne

Ensihoidon lehtori Christoffer Ericsson muistelee, että oli opiskelijoiden suunnittelemassa simulaatiossa mukana jo viidettä tai kuudetta kertaa. Idea keksittiin aikoinaan Porin harjoitusalueella Arcadan opiskelijoiden harjoitusleirillä. Viimeisen päivän ohjelma oli vähän hakusessa, mutta tästä tietämättömät opiskelijat ehdottivat, että voisivatko he pitää opettajille simulaatioharjoituksen. 
”Harjoitus oli monitasoinen ja hyvin tehty. Joten aloin siitä lähtien markkinoimaan kaikille loppuvaiheen opiskelijoille sitä perinteenä”, Ericsson sanoo.
Skenaariot saavat eskaloitua, mutta överiksi ei saa laittaa.

”Joskus pelottavaakin”

Ericsson pitää opiskelijoiden simulaatioon osallistumista kunnia-asiana ja on osallistunut niihin joka kerta.
”Pitää uskaltaa heittäytyä tilanteeseen. Joskus se voi olla pelottavaakin, kun pitää osoittaa opiskelijoille osaamistaan ja positiivisia roolimalleja. Voimme myös näyttää, että toimimme itse, kuten opetamme.”
Eräässä simulaatioharjoitteessa Ericsson oli hoitamassa kouristuspotilasta, jonka suu vaahtosi poretabletin voimasta. Kun kouristus saatiin kuriin, tehtävä oikeastaan vasta alkoi. Potilas oli kohdattava huolella ja hänen kanssaan oli keskusteltava tarkasti. Kyseessä oli Münchhausen by proxy -oireyhtymä, jossa aikuinen sepittää lapselleen oireita, jotta saa tälle perusteettomia terveydenhuollon tutkimuksia. Varsinainen syy ei löytynyt kouristelleesta kehosta. Ericsson kertoo olevansa vaikuttunut opiskelijoiden luomista simulaatiocaseista ja miten pieteetillä pieniä yksityiskohtia myöten ne ovat olleet rakennettu.

Teksti Marko Partanen
Kuvat Arcada

Lue lisää