Kuvakaappaus tutkintakomission loppuraportista. Kartassa on Estonian reitti ja onnettomuuspaikka.
Laivamatkustajan ja pelastusviranomaisen painajainen, matkustaja-aluksen äkillinen uppoaminen syysmyrskyisellä merellä keskellä yötä, järkytti miljoonat ruotsalaiset, virolaiset ja suomalaiset aamuaskareillaan varhain keskiviikkoaamuna 28. syyskuuta 1994. Matkustaja-autolautta Estonia upposi päivälleen 25 vuotta sitten.
Alus oli aikataulun mukaisella matkalla Tallinnasta Tukholmaan ja sillä oli kaikkiaan 989 henkeä. Estonia lähti Tallinnasta klo 19.15. Koko kansipäällystö ja suurin osa miehistöä oli Viron kansalaisia. Yliperämies oli ennustettujen huonojen sääolosuhteiden takia antanut määräyksen, että raskas lasti oli kiinnitettävä huolellisesti.
Tapahtumat saivat alkunsa ilmeisesti noin klo 00.55, kun vahtimatruusi kuuli metallisen äänen keularampin läheisyydessä autokannella. Yhden tai kahden aallon iskun aiheuttaman kuormituksen takia keulavisiirin lukituslaitteet ja saranat pettivät kokonaan pian klo 01.00 jälkeen. Suuri määrä vettä pääsi autokannelle, ja muutamassa minuutissa alus kallistui yli 15 astetta oikealle. Pääkoneet pysähtyivät noin klo 01.20 yksi toisensa jälkeen, koska noin 30 asteen kallistuma aiheutti voiteluöljyn paineen alenemisen. Kallistuman kasvaessa Estonia alkoi upota perä edellä. Noin klo 01.35 kallistuma oli noin 80 astetta. Alus katosi noin klo 01.50.
Rauhanajan pahin merionnettomuus Euroopassa
Onnettomuudessa menetti henkensä kaikkiaan 852 ihmistä. Yksi heistä kuoli sairaalassa ja 92 löydettiin vedestä ja pelastuslautoilta pelastusoperaation aikana ja seuraavina päivinä. Laivalla olleista 989 ihmisestä 137 jäi eloon. Estonian hylyn etsintä alkoi onnettomuutta seuraavana päivänä. Työtä haittasivat vaikeat sääolot. Hylky löydettiin 30.9.1994.
”Mahdoton onnettomuus” paljasti karusti meripelastusresurssien niukkuuden todellisessa suuronnettomuudessa. Merellä näytellyt upeat sankariteot pelastustöissä eivät tätä tosiasiaa miksikään muuta, kirjoitetaan Pelastustiedossa 8/1994.
Viron, Suomen ja Ruotsin valtioiden välisen yhteisymmärryksen pohjalta asetettiin kaikkien kolmen maan pääministerien päätöksellä 29. päivänä syyskuuta 1994 kansainvälinen tutkintakomissio tutkimaan 28 MV ESTONIA -nimisen matkustaja-aluksen kaatumista ja uppoamista.
Pelastustiedon lukijat äänestivät kahdeksan joukosta Estoniasta kertovan jutun parhaiten mieleenpainuvimmaksi vuonna 2012.
Lähde: Tutkintakomission loppuraportti, Pelastustieto 8/1994
Arkistojutun linkistä yläreunassa voit ladata PDF-muodossa Pelastustiedon 8/1994 jutut.
Eka-ryhmän pintapelastajat muistelevat Estoniaa ja vuotta 1994 Marianne Mäkitalon artikkelissa Pelastustiedossa 8/2012. Linkki on yläreunassa.
Lataa koko tutkintakomission loppuraportti PDF-muodossa.
Aiheesta lisää Ylen Elävässä arkistossa.