Rosenbauer RT -sähköpaloauto tulee Suomeen esittelykierrokselle pelastuslaitoksille lokakuussa.
Rosenbauer RT -sähköpaloautoja on rakennettu kahdeksan, joista neljä toimii paloasemilla päivittäisessä hälytyskäytössä Berliinissä, Amsterdamissa ja Dubaissa. Berliinissä auto on ollut tositoimissa jo reilun vuoden hyvin kokemuksin.
”Auto on renkaista kattoon Rosenbauerin työtä. Tilauskannassa on noin 25 autoa ja määrä kasvaa. Auton suunnittelu on aloitettu ohjaamosta, joka poikkeaa täysin perinteisistä pelastusyksiköistä. Ajoneuvon hybridivoimansiirto koostuu yhdestä tai kahdesta 50 kWh:n akusta ja REX (range extender) -latausjärjestelmästä. Tehoa on 360 kW. Volvon pieni dieselmoottori pyörittää generaattoria, jolla voidaan ladata akustoa. Tämä mahdollistaa keskeytyksettömän pidempiaikaisen ajon sekä työskentelyn palopaikalla”, kertoo myyntipäällikkö Lauri Räty Veljekset Kulmala Oy:stä.
Autossa on nelipyöräveto, nelipyöräohjaus ja neljään eri korkeuteen säädettävä alusta. Vesisäiliön saa 1000–4000-litraisena. Autoon saa palopumpun, jonka kapasiteetti on 2500–3500 litraa minuutissa. Tarvittaessa saa myös 40 barin korkeapainepumpun 400 litralla minuutissa ja vaahdonsekoituslaitteiston.
”Ensimmäinen useamman eli neljän auton tilaus on saatu Sveitsin Baseliin. Ensimmäinen auton tilannut sopimuspalokunta on Nörvenichin kunnassa läntisessa Saksassa”, Räty kertoo.
Rosenbauer AT Electric -sähköpaloauto on sarjavalmisteisen Volvon sähkökuorma-auton alustalle rakennettu perinteinen sammutusauto. Tehoa on 225 kW ja 66 kWh:n akkuja on kaksi. Erona RT-malliin on, että REX-latausjärjestelmää ei voi käyttää kuin paikalliskäytössä. Palopumppua käytetään sähköllä ja auton kokonaispaino on 18000 kiloa. Näyttelyautossa oli 2000 litraa vettä ja 120 litraa vaahtoa, palopumppu 2000 litraa minuutissa ja vaahdonsekoituslaitteisto.
Kotimainen vaihtoehto?
Saurus Oy:n toimitusjohtaja Juhani Härkönen uskoo sähköpaloautojen tulevan meillekin jossain vaiheessa.
”Kuuntelemme asiakkaiden toiveita, ideoita ja suunnitelmia on. Tutkimme asiaa yhdessä ruotsalaisen sisaryhtiömme kanssa, ja alustavalmistajiin on hyvät suhteet. Konkreettista tuotetta ei nähdä ainakaan vielä ilman asiakasprojektia. Korkea hinta, kylmät olosuhteet ja toiminta-aika asettavat vielä haasteita. Painava akusto syö myös kantavuutta.”
Teksti: Kimmo Kaisto
Kuvat: Lauri Räty