Tutkimus ja viestintä 27.10.2024

Käytännön harjoittelu ja opetustuokiot tehoavat turvallisuuskasvatuksessa

Mikko Puolitaival toivoo, että yhä useammat pelastusalalta hakeutuisivat jatko-opintojen pariin.

Mikko Puolitaival toivoo, että yhä useammat pelastusalalta hakeutuisivat jatko-opintojen pariin.

Tutkimustulokset timanteiksi, tiedoksi ja toiminnaksi (4T) on hiljattain päättynyt kehittämishanke, joka vahvistaa pelastusalaa koskevan tutkimuksen vaikuttavuutta tukemalla tutkimusviestintää. Pelastustiedon juttusarjan päättää Mikko Puolitaival.

Nimi: Mikko Puolitaival.

Taustaorganisaatio: Satakunnan pelastuslaitos.

Mitä tutkit tai olet viimeksi tutkinut?
Olen viime aikoina tutkinut, mitkä tekijät ennustavat NouHätä!-kampanjaan osallistuneiden oppilaiden turvallisuusosaamista ja miten kampanja vastaa erilaisten oppijoiden tarpeisiin.

Milloin tutkimuksen on tarkoitus valmistua?
Yksi tutkimusartikkeli hyväksyttiin juuri julkaistavaksi ja olen viimeistelemässä seuraavaa. Vuoden 2024 aikana pitäi­si siis saada julkaistua kaksi artikkelia. Teen parhaani, että saisin tämän vuoden aikana myös väitöskirjan kokoomaosan lähetettyä esitarkastukseen.

Tutkittavan aiheen lyhyt esittely:
Väitöskirjatyössäni tutkin turvallisuuskasvatusta peruskoulun kontekstissa. Turvallisuuskasvatuksella viittaan lapsille ja nuorille suunnattuun turvallisuustietojen, -taitojen ja asenteiden opetukseen. Olen tarkastellut muun muassa turvallisuuskasvatukselle asetettuja tavoitteita ja turvallisuuskasvatuskampanjoissa käytettyjen materiaalien ja menetelmien yhteyttä oppimistuloksiin ja oppimiskokemuksiin.

Tutkittavan aiheen tavoitteet ja lopputulokset:
Tutkimuksessa tavoitteena on lisätä tietoa kulloinkin tutkittavasta ilmiöstä. Kun tarkastelin normiohjausasiakirjoista turvallisuuskasvatuksen tavoitteita, huomasin muun muassa, että turvallisuusstrategioissa esiin nouseva kriiseistä toipuminen ei nouse esiin nykyisen opetussuunnitelman oppimistavoitteissa. NouHätä!-kampanjan opetusmenetelmistä ja materiaaleista erityisen tehokkaina ja mielekkäinä näyttäytyvät käytännön harjoittelu ja pelastusalan edustajan pitämät opetustuokiot.

”Olen tarkastellut turvallisuuskasvatukselle asetettuja tavoitteita ja kampanjoissa käytettyjen materiaalien ja menetelmien yhteyttä oppimistuloksiin ja -kokemuksiin.”

Millainen on tyypillinen päiväsi?
Työskentelen täysipäiväisesti pelastuslaitoksella riskienhallintapäällikkönä. Arkipäivät täyttyvät palavereista, työmatkoista ja sähköpostiviestinnästä. Tutkimustyötä teen työn ulkopuolella iltaisin, viikonloppuisin ja vuosilomien aikana. Aiemmin olen ollut myös osittaisella opintovapaalla. Jäljelle jäävän vapaa-ajan käytän lähinnä kestävyysurheiluun ja purjeveneen korjaamiseen.

Onko tutkimus hyödynnettävissä pelastusalalla käytännössä tai miten toivot sen muuttuvan toiminnaksi?
Tutkimuksieni tuloksia voi hyödyntää turvallisuuskasvatuksen suunnittelussa ja kehittämisessä. Tutkimuksia voidaan hyödyntää myös tulevaisuudessa tehtävän tutkimuksen perustana.

Millaista kehitystä toivot pelastusalan tutkimuskentälle nyt vuonna 2024?
Toivon, että yhä useammat pelastusalalta hakeutuisivat jatko-opintojen pariin. Tutkimusosaamisesta on hyötyä työelämässä, vaikka ei koko uraansa tutkimuksen parissa tekisikään.

Koonnut: Siiri Pohjoinen
Kuva: Satakunnan pelastuslaitos

Kirjoitus on julkaistu aiemmin Pelastustiedossa 6/2024.

Lue kaikki tutkijaesittelyt:
Oliver Saal: Nollatoleranssi syrjinnälle ja häirinnälle – tutkimustulokset timanteiksi, tiedoksi ja toiminnaksi
Minna Ruolanto: Inhimillinen tekijä esiin
Samuli Taira: Ei ole yhtä oikeaa tapaa johtaa
Marko Juutinen: Ennakointia ja tiedolla johtamista
Riikka Salmi: Pelastajien altistuminen minimiin
Laura Kuurne: Tekoäly apuna riskianalyysissä
Hanna Nygren: Sujuvuutta oppimiseen ja teknologioiden omaksumiseen
Brita Somerkoski: Onni on turvallinen koulu
Mikko Puolitaival: Käytännön harjoittelu ja opetustuokiot tehoavat turvallisuuskasvatuksessa

Lue lisää