Kalusto 3.7.2019

Ketjuveto nopeuttaa potilaan irrotusta ja sopii myrskytuhojen raivaamiseenkin, tietää Samu Kemppi

Samu Kemppi on kehittänyt ketjuvetopelastamista siitä lähtien, kun menetelmä tuli uudestaan Suomeen 2012. 

Samu Kemppi on kehittänyt ketjuvetopelastamista siitä lähtien, kun menetelmä tuli uudestaan Suomeen 2012. 

Auto-onnettomuudessa puristuksiin joutuneen potilaan irrottaminen sujuu nopeasti ketjuvedolla.

”Siinä tehdään niin sanottu nopea irrotus ketjuilla ja vinssillä, jolloin hengenvaarassa oleva potilas saadaan varmemmin pois autosta kuin perinteisillä menetelmillä”, SK Rescue Finland Oy:n toimitusjohtaja Samu Kemppi vakuuttaa.

Hän on kehittänyt ketjuvetopelastamista siitä lähtien, kun menetelmä tuli uudestaan Suomeen 2012. Kehitystyön tuloksena Kemppi toi omistamansa yrityksen kautta markkinoille tieliikennepelastamisessa käytettävän ketjuvetosarjan oheistuotteineen vuonna 2014.

”Ketjuvetopelastaminen tultua Suomeen otin siitä selvää ja mietin, että minkälaisia vanhoja ketjuja meillä on paloautoissa. Niistä tehtiin ensimmäiset vetosarjat. Tämän jälkeen ketjujen pituuksia ja liittimiä muunneltiin useita kertoja.”

Nykyinen Kempin ketjuvetovetosarja on ollut käytössä samoilla pituuksilla ja liitinratkaisulla viitisen vuotta.

”Ketjuvetosarjan suunnittelussa idea­ oli, että sitä voidaan käyttää myös muuhun kuin ketjuvetoon. Se käy myrskytuhoissa puiden raivaamiseen tai vetämiseen, ajoneuvojen hinaukseen tai ankkurointiin. Sillä voidaan vetää myös kuumia kappaleita”, Kemppi selvittää.

Lue koko haastattelu Pelastustiedosta 4-5, joka ilmestyi 19.6.

Teksti ja kuva: Mika Rinne

Lue lisää