Operatiivinen toiminta 22.9.2015

Helsinki rakensi oman Puluyksikön – ”Toimii loistavasti!”

Vesa Nurminen on hyvin tyytyväinen uuteen eläinpelastusautoon.

Vesa Nurminen on hyvin tyytyväinen uuteen eläinpelastusautoon.

Helsingin kaupungin pelastuslaitos on saanut valmiiksi uuden eläinpelastusyksikön HE 1095:n, epävirallisemmin Puluyksikön.

”Nyt vihdoinkin olemme saaneet sellaisen ajoneuvon, joka on rakennettu eläinpelastuskäyttöön ihan alusta alkaen”, riemuitsee itse Puluykkönen, ylipalomies Vesa Nurminen, mies, johon henkilöityy laitoksen koko eläinpelastustyö.

Laitos on rakentanut Mersun alustaan kaiken sen, minkä parinkymmenen vuoden kokemus on osoittanut tarpeelliseksi. Urakka alkoi maaliskuussa ja valmistui puolitoista viikkoa sitten.

”Eläinpelastusautoja on rakennettu kyllä, mutta tällaista ei taatusti löydy toista. Tämä on käsityötä, kaikki mahdollinen on huomioitu”, Nurminen kehaisee.

Uudenkarhealla Puluyksiköllä on ajettu tähän mennessä noin 35 keikkaa. Erikoisauto nähtiin tarpeelliseksi, koska eläintehtävien määrä on kasvanut tasaista vauhtia. Viime vuonna niitä 755, parikymmentä vuotta sitten vain 58.

”Auto on toiminut loistavasti. Ainakin kundit ovat kehuneet, että on ihan toinen juttu mennä tällä keikalle. Se on miellyttävä käyttää, tilava ja helppo puhdistaa.”

Nurminen kertoo, että laitos lähti etsimään suunnilleen ambulanssin kokoista, nelivetoista autoa, joka löytyi Saksasta. Laitoksen oma henkilökunta, muun muassa tekninen- ja viestihuoltohenkilöstö, puuseppä ja maalari ovat koonneet auton.

”Tässä on taustalla valtava määrä ihmisiä alkaen yhteistyökumppaneista omaan henkilöstöön. Tällaista ei kaupasta saa ostaa, tämän joutuu rakentamaan itse. Voi hyvin sanoa, että made by Stadin Brankkarit”, Nurminen iloitsee.

Auton veroton hinta on noin 60 000 euroa. Siihen ei ole hankittu juurikaan uutta kalustoa.

pulu2
Puluyksikössä kaikki tarvikkeet ovat käden ulottuvilla.

 

”Pesuoperaatio älyttömän tärkeä”

Suurin muutos entiseen on parempi hygienia. Auton koko sisäpinta on erikoispinnoitetta, jonka voi helposti pestä vedellä ja desinfioida kerran viikossa.

”Pesuoperaatio on aivan älyttömän tärkeä juttu. Nythän se sujuu, vanhassa autossa sai todellakin tehdä töitä. Se oli pieni ja kapea, hankala pestä ja ylettyä harjalla perälle”, Nurminen kertoo.

Autossa on niin sanottu likainen ja puhdas puoli. Puhtaan puolen varusteet eivät ole tekemisissä eläinten kanssa. Lisäksi kuljettaja käyttää eläintehtävillä eri kenkiä kuin ajaessaan autoa, jotteivät mahdolliset bakteerit siirry ajohyttiin.

Yksikköä ei ole tarkoitettu isoille eläimille, mutta sillä saadaan kuljetettua kaikki mahdolliset pieneläimet käärmeistä possuihin sekä isojen eläinten pelastusvälineet. Ergonomia on huomioitu monin tavoin. Esimerkiksi häkit, haavit ja työkalut ovat lähellä ovea, jotta ne saa nopeasti käyttöön.

Takatilassa on kamera, josta kuljettaja näkee kuljetettavan eläimen. Myös takatilan valaistusta voi säätää edestä käsin.

Nurminen kertoo kyselleensä miehistön toiveita uuteen autoon vuodesta 2012 alkaen. Kentältä tulleista toiveista toteutui esimerkiksi se, että ajohytin ilmastointi ei ole sidoksissa eläinten hyttiin. Lisäksi toivottiin, ettei auton nostokorkeus olisi kovin suuri. Yksikkö on hieman korkeampi kuin tavallinen ambulanssi, koska se on neliveto.

Takatilassa on tehostetuuletin ja katossa reikä.

”Vääräleuat kysyivät, että aionko rakentaa kirahville paikkaa.”

Ajoneuvolla ei ole virallista nimeä, mutta Puluyksiköstä juontaa juurensa auton kylkien maalaus. Siinä pulu jahtaa haavilla oravaa, Helsingin kaupungin nimikkoeläintä. Kun oven avaa, orava näyttää joutuvan haaviin.

”Annoin kaupungin omalle kilpivalmistajalle muuten vapaat kädet, mutta toivoin ainoastaan, että hän maalaa oravan. Sitten hän piirsi pulun. En tiedä onko sattumaa vai tarkoitus, mutta hän piirsi pululle silmälasit”, Nurminen kertoo.

Yksikön kyljessä silmälasipäinen pulu jahtaa oravaa.
Yksikön kyljessä silmälasipäinen pulu jahtaa oravaa.

Teksti ja kuvat: Kaisu Puranen

Lue lisää