Tutkimus ja viestintä 24.7.2024

Sujuvuutta oppimiseen ja teknologioiden omaksumiseen

Hanna Nygrenin tutkimuksen tarkoitus on lisätä ymmärrystä aikuisten teknologiakäsityksistä ja teknologioiden omaksumista tukevista seikoista.

Hanna Nygrenin tutkimuksen tarkoitus on lisätä ymmärrystä aikuisten teknologiakäsityksistä ja teknologioiden omaksumista tukevista seikoista.

Tutkimustulokset timanteiksi, tiedoksi ja toiminnaksi (4T) on hiljattain päättynyt kehittämishanke, joka vahvistaa pelastusalaa koskevan tutkimuksen vaikuttavuutta tukemalla tutkimusviestintää. Esittelemme tutkijoita ja heidän työtään myös tulevissa numeroissa.

Olen Hanna Nygren Pelastusopistolta. Viime aikoina olen tutkinut aikuisten teknologiakäsityksiä. Väitöstutkimukseni on tekeillä Jyväskylän yliopistoon. Työn alla on kolmas ja viimeinen väitöskirjani artikkeli, joka käsittelee aikuisten ammatillisesti koulutettujen adaptoitumista teknologiaan työnmurroksen aikakaudella. Taustani on kasvatustieteessä, ja näin ollen se on myös tulokulma väitöstutkimukseeni.

Kolmas artikkeli valmistuu toivottavasti tulevana syksynä ja pääsen yhteenvedon kimppuun. Toivon, että koko tutkimus olisi viimeistelty tulevien kahden vuoden aikana.

Teknologia on mullistanut ihmisten elämää. Se luo meille uusia mahdollisuuksia muun muassa tehdä työtä, oppia uusia asioita ja olla yhteydessä toisiimme. Tutkimukseni pyrkii löytämään vastauksia siihen, millaisia käsityksiä aikuisilla on teknologioista, millaisissa yhteyksissä teknologiaa parhaiten opitaan ja mikä edistää teknologian omaksumista ja käyttöönottoa. Tietyt tekijät edistävät teknologian omaksumista ja toisaalta ”blokkaavat” sitä. Näitä tekijöitä ovat esimerkiksi henkilön ikä, koulutustausta, työllisyystilanne, teknologian käytettävyys, hyötynäkökulma ja sosiaaliset verkostot. Lisäksi informaali oppiminen – eli vapaa-ajalla tapahtuvat aktiviteetit – edistävät teknologiaan adaptoitumista.

Tutkimusartikkeleissani olen ottanut kantaa siihen, että aikuisille oppijoille tulisi järjestää design-perustaisia oppimistilanteita, jotta he voisivat omaksua sujuvimmin uusia teknologioita. Koulutuksessa design-perustaisuus tarkoittaa sitä, että ymmärretään oppijan aikaisempia käsityksiä, kokemuksia ja osaamista. Tämän tiedon ja ymmärryksen avulla oppimistilanne muotoillaan oppijalle parhaaksi mahdolliseksi. Tutkimuksen tarkoitus on lisätä ymmärrystä aikuisten teknologiakäsityksistä ja teknologioiden omaksumista tukevista seikoista.

”Näen, että tutkimustani voi hyödyntää pelastusalalla koulutuksen suunnittelussa ja ymmärryksen lisäämisessä teknologiankäyttäjistä.”

Tutkijan työpäivä alkaa tukevalla aamukahvilla ja päivän uutiskatsauksella. Päivään sisältyy paljon lukemista ja tietysti myös kirjoitustyötä.

Tutkimustyön lisäksi työhöni kuuluu myös opetustyötä ja yhteistyöverkostoon liittyviä työtehtäviä. Vapaa-ajalla taidan olla se kuuluisa ”sosiaalinen erakko”. Metsä on voimapaikkani, johon erityisesti syksyllä menen kori mukanani, toiveissa löytää kantarelleja ja suppilovahveroita. Toisinaan minua ja perhettäni ilahduttaa veljeni vehnäterrieri, jota hoidan säännöllisesti. Haaveilen myös omasta ”tutkimuskoirasta”.

Näen, että tutkimustani voi hyödyntää pelastusalalla koulutuksen suunnittelussa ja ymmärryksen lisäämisessä teknologiankäyttäjistä. Tietämys esimerkiksi kohderyhmän teknologiataidoista ja -käsityksistä tulee tarpeeseen koulutuksen suunnittelussa ja oppijan tarpeisiin vastaamisessa. Toisaalta toivon, että kokemukset teknologioista myös muovaavat teknologiaa itsessään. Teknologian tulee kuitenkin olla meille ”renki”.

Toivoisin pelastusalan tutkimuskentälle vahvaa perusrahoitusta keskeisimmille tutkimusteemoille sekä toisaalta mahdollisuuksia toteuttaa innovatiivisia hankekokeiluja ja niihin liittyvää tutkitun tiedon tuottamista. Koska ammatillinen taustani liittyy myös vuorovaikutustaitojen opettamiseen, toivoisin pelastusalan vuorovaikutustaitojen tutkimushanketta. Teknologia on meille hyvä väline vaarallisissa ja raskaissa työtehtävissä. Vuorovaikutustaidot ovat ne, joilla kohdataan ihminen.

Koonnut: Siiri Pohjoinen
Kuva: Santtu Tuomisto

Kirjoitus on julkaistu Pelastustiedossa 4/2024.

Lue kaikki tutkijaesittelyt:
Oliver Saal: Nollatoleranssi syrjinnälle ja häirinnälle – tutkimustulokset timanteiksi, tiedoksi ja toiminnaksi
Minna Ruolanto: Inhimillinen tekijä esiin
Samuli Taira: Ei ole yhtä oikeaa tapaa johtaa
Marko Juutinen: Ennakointia ja tiedolla johtamista
Riikka Salmi: Pelastajien altistuminen minimiin
Laura Kuurne: Tekoäly apuna riskianalyysissä
Hanna Nygren: Sujuvuutta oppimiseen ja teknologioiden omaksumiseen
Brita Somerkoski: Onni on turvallinen koulu
Mikko Puolitaival: Käytännön harjoittelu ja opetustuokiot tehoavat turvallisuuskasvatuksessa

Lue lisää